Przyczyny i leczenie dysplazji stawów biodrowych u dzieci

Dysplazja stawu biodrowego to nazwa medyczna używana do opisania problemu z tworzeniem stawu biodrowego u dzieci.

Lokalizacją problemu może być albo kula stawu biodrowego (głowa kości udowej), gniazdo stawu biodrowego (panewka) lub jedno i drugie. .

Historycznie wielu lekarzy nazywało problem wrodzoną dysplazją stawu biodrowego lub CDH. Ostatnio przyjętą terminologią jest dysplazja rozwojowa stawu biodrowego lub DDH.

Przyczyny

Dokładna przyczyna dysplazji stawu biodrowego nie jest łatwa do ustalenia, ponieważ uważa się, że istnieje kilka czynników przyczyniających się do rozwoju tego stanu. Dysplazja stawu biodrowego występuje u około 0,4% wszystkich porodów i najczęściej występuje u noworodków. Niektóre znane czynniki ryzyka wystąpienia dysplazji stawu biodrowego u dziecka obejmują:

• Dzieci z dysplazją stawu biodrowego w wywiadzie rodzinnym
  • Niemowlęta urodzone w pozycji zamka
  • Dzieci urodzone z innymi „problemami z pakowaniem”
  • Oligohydramnios (brak płynu wewnątrzmacicznego)„Problemy z pakowaniem” to warunki, które wynikają częściowo z pozycji dziecka w macicy; na przykład końsko – szpotawe i kręcz szyi. Dysplazja stawu biodrowego najczęściej występuje u pierworodnych dzieci, występuje znacznie częściej u kobiet (80%) i występuje znacznie częściej po lewej stronie (60% tylko lewego biodra, 20% obu bioder, 20% tylko prawego biodra)

Diagnoza

Rozpoznanie dysplazji stawu biodrowego u niemowlęcia opiera się na wynikach badania fizykalnego. Twój lekarz wyczuje „ kliknięcie biodra ” podczas wykonywania specjalnych manewrów stawu biodrowego. 1  Manewry te, zwane testami Barlowa i Ortolaniego, spowodują, że biodro, które nie jest w pozycji, „kliknie”, gdy porusza się w odpowiedniej pozycji.

Jeśli poczujesz kliknięcie biodra, lekarz zwykle wykona badanie ultrasonograficzne stawu biodrowego, aby ocenić staw biodrowy. Zdjęcie rentgenowskie nie pokazuje kości małego dziecka w wieku co najmniej 6 miesięcy, dlatego preferowane jest badanie ultrasonograficzne stawu biodrowego. USG bioder pokaże lekarzowi pozycję i kształt stawu biodrowego. Zamiast normalnego złącza kulowego w gnieździe ultradźwięki mogą pokazać kulkę na zewnątrz gniazda i źle ukształtowane (płytkie) gniazdo. Badanie ultrasonograficzne stawu biodrowego można również wykorzystać do określenia skuteczności leczenia.

Leczenie

Leczenie dysplazji stawu biodrowego zależy od wieku dziecka. Celem leczenia jest prawidłowe ułożenie stawu biodrowego („zmniejszenie” stawu biodrowego). Po uzyskaniu odpowiedniej redukcji lekarz utrzyma biodro w tej zmniejszonej pozycji i pozwoli ciału dostosować się do nowej pozycji. Im młodsze dziecko, tym większa zdolność dostosowania biodra i większa szansa na pełne wyleczenie. Z czasem ciało staje się mniej podatne na zmianę położenia stawu biodrowego. Chociaż leczenie dysplazji stawu biodrowego jest różne u każdego dziecka, ogólny zarys jest następujący:

• Narodziny do 6 miesięcy

Zasadniczo u noworodków dysplazje stawu biodrowego zmniejsza się za pomocą specjalnej ortezy zwanej uprzężą Pavlik. 2  Ta klamra utrzymuje biodra dziecka w pozycji, która zmniejsza staw. Z czasem ciało dostosowuje się do prawidłowej pozycji, a staw biodrowy zaczyna normalną formację. Około 90% noworodków z dysplazją stawu biodrowego leczonych w uprzęży Pavlik całkowicie wyzdrowieje. Wielu lekarzy nie rozpocznie leczenia uprzężą Pavlik przez kilka tygodni po urodzeniu.

• 6 miesięcy do 1 roku

U starszych dzieci leczenie uprzężą Pavlik może się nie powieść. W takim przypadku  ortopeda umieści dziecko w znieczuleniu ogólnym. Zwykle pozwala to biodru przyjąć prawidłową pozycję. Gdy znajdzie się w tej pozycji, dziecko zostanie umieszczone w gipsowej obsadzie. 1  Obsada jest podobna do uprzęży Pavlik, ale umożliwia mniej ruchu. Jest to konieczne u starszych dzieci, aby lepiej utrzymać pozycję stawu biodrowego.

• Ponad wiek 1 rok

Dzieci starsze niż roczne często wymagają operacji, aby zredukować staw biodrowy do właściwej pozycji. Ciało może tworzyć tkankę bliznowatą, która uniemożliwia biodru przyjęcie prawidłowej pozycji, a operacja jest konieczna do prawidłowego ustawienia stawu biodrowego. Gdy to zrobisz, dziecko będzie miało gipsowy odlew, aby utrzymać biodro w odpowiedniej pozycji.

Sukces leczenia zależy od wieku dziecka i adekwatności obniżki. U noworodka z dobrą redukcją istnieje bardzo duża szansa na całkowite wyleczenie. Kiedy leczenie rozpoczyna się w starszym wieku, szansa na całkowite wyleczenie maleje. Dzieci, które mają uporczywą dysplazję stawu biodrowego, mają szansę na rozwój bólu i wczesne zapalenie stawów biodrowych w późniejszym życiu. W późniejszym czasie może być potrzebna operacja wycięcia i wyrównania kości (osteotomia stawu biodrowego) lub wymiana stawu biodrowego .

Głównym wskazaniem do badania ultrasonograficznego stawu biodrowego jest wykrycie zwiotczenia stawu biodrowego lub „zatrzaskowych bioder” u niemowląt, zwykle około 6-tygodniowego badania kontrolnego po porodzie. Asymetria fałdów skóry uda jest widoczna w DDH i stanowi dalsze wskazanie do skierowania. Badanie ultrasonograficzne stawu biodrowego należy również wykonać, gdy występują czynniki ryzyka; prezentacja zamka, małowodzie, zaburzenia nerwowo-mięśniowe lub wywiad rodzinny w kierunku DDH u krewnego pierwszego stopnia.

• Lepiej zapobiegać niż leczyć . Drodzy Państwo serdecznie zapraszamy do naszej kliniki ze swoimi pociechami . Nasi specjaliści , mają odpowiednią wiedzę jak i doświadczenie oraz sprzęt potrzebny w diagnozowaniu i ewentualnym leczeniu.
Article Name
Description
Rozpoznanie dysplazji stawu biodrowego u niemowlęcia opiera się na wynikach badania fizykalnego. Twój lekarz wyczuje „ kliknięcie biodra ” podczas wykonywania specjalnych manewrów stawu biodrowego. 1 Manewry te, zwane testami Barlowa i Ortolaniego, spowodują, że biodro, które nie jest w pozycji, „kliknie”, gdy porusza się w odpowiedniej pozycji.
Publisher Name
Centrum Ortopedii i Rehabilitacji Vitamed - Drawsko Pomorskie