5 najczęstszych przyczyn rwy kulszowej

Vitamed - Klinika ortopedyczno - rehabilitacyjna Drawsko Pomorskie
rwa kulszowa

Rwa kulszowa jest ostrym, strzelającym, promieniującym bólem, który zaczyna się w dolnej części pleców lub biodrach i biegnie w dół uda, pośladków i ewentualnie do łydki. Rwa kulszowa waha się od łagodnej do ciężkiej, a w niektórych przypadkach może być wyniszczająca.

Większość ludzi zna termin „rwa kulszowa”, ale nie wie, że nie jest to diagnoza, ale objaw leżącej u podstaw choroby kręgosłupa. W rzeczywistości rwa kulszowa jest spowodowana podrażnieniem nerwu rdzeniowego, ale źródło podrażnienia nerwu może być różne.

Po rozpoznaniu przyczyny można zalecić plan leczenia w celu wyleczenia stanu, który go powoduje (lub zapobieżenia pogorszeniu) i zmniejszenia objawów.

W naszej klinice ,  nasi specjaliści  od kręgosłupa pomogli wielu pacjentom cierpiących na rwę kulszową, wykorzystując najnowsze zabiegi chirurgiczne oraz małoinwazyjne metody leczenia kręgosłupa.

Poniżej opisujemy  pięć najczęstszych przyczyn rwy kulszowej.

Rwa kulszowa –  1 : przepuklina dysku

Krążki międzykręgowe to miękkie amortyzatory chrząstki, które leżą między każdym kręgiem kręgosłupa. Kręgi międzykręgowe lędźwiowe są szczególnie ważne, ponieważ większość ciężaru ciała rozkłada się na dolną część pleców podczas stania i chodzenia.

Przepuklina dysku pojawia się, gdy jeden lub więcej dysków ulega uszkodzeniu i zaczyna wystawać do kanału kręgowego. W wielu przypadkach części przepukliny dysku naciskają na nerw rdzeniowy, co z kolei powoduje zlokalizowany i promieniujący ból znany jako rwa kulszowa.

Rwa kulszowa –  2 : choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroba zwyrodnieniowa to : zużycie  stawów oraz  zużycie kości i tkanek miękkich. Podobnie jak wszystkie stawy ciała, stawy w obrębie kręgosłupa są podatne na zapalenie kości i stawów. Kiedy kości stawów  i tkanka miękka są podrażnione i zaognione, otaczające nerwy również mogą być podrażnione. W niektórych przypadkach mogą się rozwinąć ostrogi kostne i uciskać korzenie nerwowe, powodując rwę kulszową.

Rwa kulszowa – 3 : zwężenie kanału kręgowego kręgosłupa

Zwężenie kanału rdzenia kręgowego zwężenie kanału kręgowego i zwężenie rdzenia kręgowego w odcinku lędźwiowym kręgosłupa może wywierać nacisk na rdzeń kręgowy lub korzenie nerwowe i podrażniać je. Objawy rwy kulszowej występują, gdy zwężenie rdzenia uciska i podrażnia nerw kulszowy.

Rwa kulszowa – częsta przyczyna 4: kręgozmyk

Kręgozmyk : kręgosłupa występuje, gdy kręgi ślizgają się do przodu, do tyłu lub nad sąsiednią kością. Wyślizgnięty kręg lędźwiowy, który wystaje do kanału kręgowego i uciska rdzeń kręgowy, może powodować rwę kulszową. Złamanie spowodowane urazem spowodowanym uderzeniem lub wadą wrodzoną może powodować spondylolistezęRwa kulszowa pojawiająca się po wypadku lub urazie powinna zostać jak najszybciej zauważona () w celu zdiagnozowania lub wykluczenia złamania.

Rwa kulszowa – częsta przyczyna 5 : skurcze mięśni

Nerw kulszowy i jego gałęzie unerwiają wiele mięśni pleców i nóg. Skurcze mięśni mogą wywierać nacisk na nerwy lub gałęzie i powodować objawy rwy kulszowej. Objawy zwykle ustępują, gdy skurcze są leczone prostymi, niechirurgicznymi opcjami leczenia, takimi jak odpoczynek, leki przeciwzapalne, modyfikacja aktywności, wzmocnienie oraz fizykoterapia.

Rwa kulszowa jest najlepiej leczona, gdy zostanie zdiagnozowana we wczesnym stadiumJeśli wystąpią objawy rwy kulszowej, umów się na spotkanie z jednym z naszych Specjalistów  Ortopedii  – Neurorehabilitacji  – Fizykoterapii :Kręgosłupa w naszym centrum medycznym Vitamed Drawsko Pomorskie

Dostosujemy indywidualny tor leczenia . Poprawimy Twój komfort życia bez bólu.      🙂